פסיכולוגיה חיובית כגישה ניהולית – סדנת חזקות

הפסיכולוגיה החיובית היא ענף בתחום הפסיכולוגיה ועוסקת בחקר האושר והשגשוג האנושיים. בניגוד לפסיכולוגיה הטיפולית, המסורתית הקלאסית, שהתמקדה בזיהוי פתולוגיות נפשיות ובטיפול בהן, הפסיכולוגיה החיובית מתמקדת בניסיון לזהות ולטפח "חוזקות" – תכונות חיוביות וכישרון אנושי. במקום לטפל בכאב ובחולשות ולהפוך אנשים אומללים לפחות אומללים, שמה לה הפסיכולוגיה החיובית למטרה להפוך חיים הנחשבים "נורמליים" למאושרים – מספקים ומשמעותיים.

בתחום הארגוני, הפסיכולוגיה החיובית מתבססת על ההנחה שהחזקות של הארגון מהווים את משאביו המרכזיים. חוקרי הפסיכולוגיה החיובית מדגישים שכמו באיכות הסביבה, גם בארגונים יש לשמור על קיימות המשאבים הטבעיים, להתמקד בהם ולצמוח מהם.

עקרון החזקות שנכון הוא הן ברמת הפרט והן ברמת הארגון, יוצא מנקדות הנחה שלכל אדם יש כ – 5 חזקות בולטות שרק את חלקן הוא מביא לידי ביטוי בחיי היום יום ושאם ניתן לחזקות אלה לבוא לידי ביוטי במלואן, נגביר תפוקות והצלחות, נפתח חוסן נפשי ונהיה מאושרים יותר.

בסקר שערכו כותבי הספר "עכשיו גלה את חוזקותיך" על חזקות בארגונים הם מצאו שבדיון בצוותים במקומות עבודה:
40% מהצוותים דנים בחולשות
35% לא דנים כלל בנושאים הללו
25% בלבד עוסקים בחזקות

נמצא שרוב האנשים והארגונים מתמקדים דווקא בחולשות ובכאב ומשקיעים את זמנם בעיקר בבחינת המגרעות ותיקונם ולא בטיפוח החזקות.

העיקרון שבבסיסה של הפסיכולוגיה החיובית מציע התבוננות אחרת, חדשנית וייחודית הנותנת את מרכז תשומת הלב של הפרט והארגון לחוזקותיו.

אחד המחקרים רחבי ההיקף שנעשו בתחום החוזקות הוא זה של מכון המחקר העולמי גאלופ בייסודו של דון קליפטון. על פי מחקר זה שנמשך כ 30 שנה, פותח שאלון לזיהוי חוזקות אישיות. נכון לאוגוסט 2019 מילאו את השאלון מעל 20 מיליון פרטים מארגונים שונים בעולם ובאמצעותו גילו את חמש חוזקותיהם הדומיננטיות.

סדנת החזקות המוצעת, מתקיימת כמפגש חד יומי או כתהליך קבוצתי ארוך טווח. הסדנא חדשנית ומרתקת ומציעה מגוון רב של כלים להגברת הביצועים עבור מנהלים ועובדים בארגון. הפסיכולוגיה החיובית עם דגש על חוזקות מהווה כלי ניהולי רב עוצמה עבור מנהלים בדרגים שונים בארגון וכלי להגברת הנעה ודיוק ביצועים למנהלים ועובדים.

טרום הסדנא, יקבלו כל משתתפי הסדנא קודים לכניסה למבדק מזהה החוזקות של גאלופ ובאמצעותו יגלו את חמש החוזקות הדומיננטיות שלהם.

ישנם כמה עקרונות שכדאי לדעת על החוזקות:

  1. לכל אחד יש נקודות חוזק רבות עוצמה.
  2. תמהיל החזקות הוא אישי וייחודי.
  3. כל חזקה היא ניטרלית מבחינת ערכיות, אפשר לנתב אותה לחיוב או לשלילה.
  4. תוכלו לתרום באופן הטוב ביותר לעצמכם ולסביבה כשתצליחו לממש את חוזקותיכם.
  5. הצוות שלכם יפעל באופן מיטבי כשכל אחד יודע על מי אפשר לסמוך באיזה נושא. לא כולם מוכשרים ב"הכל" ולכן יש מקום לחלוק את החוזקות בארגון.

 

בסדנת החזקות המשתתפים:

  1. יבררו ויזהו את חמשת חזקותיהם הבולטות.
  2. יקבלו כלים למימוש חזקותיהם בחיים האישיים והמקצועיים.
  3. יקבלו כלים לריסון החולשות באמצעות החזקות.
  4. יקבלו כלים ליצר צוות חזק המבוסס על חזקותיו.
  5. יקבלו כלים לשמר את ההצלחות.

 

אהבתם? שתפו!